Szakmai tapasztalatok értelmileg akadályozott tanulók körében végzett Brain Gym® gyakorlatokkal történő fejlesztésről
- Bevezető gondolatok
Gyakorló gyógypedagógusként, vezetőként az elmúlt években folyamatosan kerestem azokat a módszertani és terápiás lehetőségeket, melyek hatékonyan tudnak hozzájárulni a sérült gyermekek fejlesztéséhez.
Brain Gym® tanfolyami tanulmányaim hatására fogalmazódott meg bennem az igény arra, hogy értelmileg akadályozott gyermekek körében kipróbáljam a gyakorlatok eredményességét.
A képzés során bizonyossá vált számomra, hogy a módszer a sajátos nevelési igényű tanulók esetében is hasznos lehet, azonban az is tudatosult bennem, hogy esetükben a módszer klasszikus alkalmazását át kell értékelni, s adaptálni kell az értelmileg akadályozott tanulók képességszintjére.
A fentiekből következően, 2016 februárjában összeállítottam – Köves Zsuzsa kineziológus oktatóm ösztönzésére, s szakmai iránymutatásával – egy szakmai tervezetet, melyet az elkövetkezendő időszakban értelmileg akadályozott tanulókkal heti 3 alkalommal kiscsoportos foglalkozások keretében próbáltunk ki.
- A szakmai program célja
A kísérleti szakmai program bevezetésével célom az volt, hogy tapasztalatot gyűjtsünk értelmileg akadályozott tanulók körében a Brain Gym® gyakorlatok hatékonyságáról, az alkalmazhatóság módszertanáról.
A bemeneti és kimeneti mérések megtervezésével, elvégzésével mérhető módon is igazolni kívántuk a Brain Gym® mozgásgyakorlatok fejlesztő hatását.
- Az alkalmazott módszer leírása
Az alábbiakban a szakmai program tervezetének főbb elemeit foglalom össze.
- A felmérés célcsoportja
Célcsoportunkat értelmileg akadályozott 5.-6. osztályos tanulók alkották.
A kísérleti csoport tagjai közül 4 fő 1 éven keresztül, s közülük 2 fő további 1 tanévben vesz részt célzott Brain Gym® gyakorlatos fejlesztésben, – a tanulók képességszintjéhez alkalmazkodóan összeállított metodika szerint. (A programban immár 2. éve részt vevő tanulók a kiscsoport leggyengébb képességű és teljesítményű tanulói, ezt az első mérési eredmények is hangsúlyosan bizonyítják.) A kontrollcsoport tagjai a bemeneti és kimeneti mérésben vettek részt.
- A fejlesztőprogram elemei
A fejlesztés során hangsúlyosan az alábbi Brain Gym® gyakorlatok jelentek meg:
- középvonal-keresztezés,
- fekvő nyolcas,
- tekintet fókuszálása,
- tükörrajz,
- gondolkodó sapka,
- bagoly, elefánt, stb.
A mozgásgyakorlatokat kiegészítő módszerként az alábbiak is kísérték:
- vízivás célzott beiktatása,
- hasi légzés gyakorlása,
- pedagógus részéről folyamatorientált kifejezések használata,
- tanulók esetében az önmegfigyelés képességének gyakorlása, tudatosság fokozása.
A teljes cikk végigolvasásához jelentkezz be!
Orbánné Molnár Anikó
okleveles gyógypedagógus, mesterpedagógus
Támogasd Alapítványunkat!
Mivel alapítványként és nem egyesületként működünk, ezért nem kérünk tagdíjat. Céljaink megvalósításához azonban szükségünk van támogatásodra, amit külön kedvezményekkel honorálunk.
Ki lehet támogató tag?
- Aki kineziológusként, vagy kineziológus oktatóként dolgozik, de egyenlőre nem szeretné magát minősíttetni.
- Aki kineziológiai szolgáltatást vett, vagy szeretne igénybe venni.
- Aki érdeklődik a kineziológia iránt akár mint ügyfél, akár mint tanuló.
- Aki egyetért az Alapítvány céljaival és szeretné támogatni ezen célok megvalósulását.
Mit kap a támogató tag?
- Hozzáférést a belső bloghoz, ahol kineziológiához kapcsolódó szakmai anyagok kerülnek megosztásra.
- Az Alapítvány rendezvényeiből 10% kedvezményt.
A támogató tagsághoz IDE KATTINTVA TUDSZ REGISZTRÁLNI!
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!