Képességfejlesztő kineziológiai gyakorlatok, tanulási nehézségek korrigálása kineziológiai módszerekkel

1. Bevezetés

Napjainkban nagyon sok gyerek küszködik tanulási nehézségekkel, de olykor a felnőtteknek is meg kell küzdeniük ilyen gondokkal. Gyakori az olvasási, írási, számolási probléma, vagy ezek kombinációja; és a dyslexia[1] a felnőtteket sem „kerüli el”. Ezeket a nehézségeket sokszor az agyféltekék integrált (összehangolt) együttműködésének hiánya okozza, hiszen a hatékony, gyors és könnyű tanulás alapfeltétele a teljes aggyal való tanulás, a jobb és bal agyfélteke összehangolt munkája. Az agyféltekék összehangolt működése tehát nélkülözhetetlen ahhoz, hogy bárki megbízható tudásra és ennek köszönhetően magabiztos teljesítésre legyen képes, akár gyermekről, akár felnőttről van szó.

2. Tanulási nehézségek és kineziológia

A tanulási nehézségek eredete gyakran a gyermekkorban keresendő. A gyermeknek gyakorlatilag születésétől folyamatosan elvárásoknak kell megfelelnie, de ezzel együtt kevés segítséget kap ahhoz, hogy az elvárásoknak nem mindig megfelelő válaszait hogyan dolgozza fel. Ennek pedig egyenes következménye lehet további traumák sorozata.

A csúszás-mászás, kúszó mozgás természetes és szükséges része egy csecsemő fejlődésének. Azonban nagyon sok gyermeknél egy-egy korai stressz miatt a fejlődésnek ez az időszaka kimarad, másként alakul, mint kellene (pl. „tolat” a gyerek, vagy feláll). Azért is lenne fontos az idegrendszer szempontjából fontos elemi mozgások megfelelő kivitelezése, mert ebben a korszakban tanulja meg kisgyermek a két agyféltekéjét együtt használni. Akinél az elemi mozgások folyamata kimaradt, vagy lerövidült, azoknál ez a tanulási folyamat is kimaradt. Nem megfelelően alakul ki agyuk két féltekéje között az együttműködés. Márpedig, ha a két agyféltekét nem integráltan használja az ember, akkor ezen a területen nincs, és nem is lehet összehangolt „munkavégzés”. Nehézkes lesz a tanulás, sokszor csak erőlködés, görcsösség tapasztalható, betűk, szavak tévesztése jelentkezik olvasás, írás vagy szóbeli teljesítéskor, és teljesítménycsökkenés tapasztalható az élet majdnem minden területén.

A két agyfélteke összehangolása megoldást kínál erre a problémára, a kineziológia pedig megfelelő módszerekkel és gyakorlatokkal tud segíteni az összehangolásban.

Az Educational Kineziology/Pedagógiai Kineziológia (EDU-K) részeként a Brain Gym/Agytorna rendszere és a hozzá tartozó balanszok[2] egy speciális egyedi és teljes programot adnak a tanulási nehézségek megoldására.

Gyakorlatilag kimondható, hogy minden kineziológiai korrekció egyben képességfejlesztő gyakorlat is, hiszen mindegyiknek célja az integrált agyműködés elősegítése.

3. Képességfejlesztő kineziológiai gyakorlatok

EDU-kineziológia/Brain Gym 

A kineziológia a stresszoldáson túl, és azzal együtt készség-, képesség- és személyiségfejlesztő módszer is. Ezen belül az EDU-K/BRAIN GYM a test és az agy, a jobb és bal agyfélteke összehangolására fordít komoly figyelmet. Haladó tanfolyamain foglalkoznak a intelligencia 7 dimenziójának összehangolásával, illetve a dominancia vizsgálatokkal és a teljes, 3 dimenzióban működő agy funkcióinak összehangolásával. A rendszer segítségével lehetőség van a látás, hallás energetikai kiegyensúlyozására, továbbá az agyféltekék és a mozgás összehangolására, mégpedig mozgáson keresztül.

A BRAIN GYM gyors, vidám és energetizáló gyakorlatok rendszere. A feladatok hatékony segítséget nyújtanak ahhoz, hogy a tanuló felkészüljön a problémamegoldó gondolkodásra és összehangoló képességeinek használatára.

Földelés

A teljes cikk elolvasásához jelentkezz be!

Felhasznált irodalom:

  1. Paul E. Dennison Ph.D. – Gail Edison: Brain Gym kézikönyv. Hallgatói tanfolyami jegyzet. 2006-2007. Kiadó: PKS Hunagry
  2. Dr. Paul E. Dennison – Gail E. Dennison: Észkapcsoló agytorna. Agykontroll Kft. Budapest, 1996
  3. Dr. Paul E. Dennison – Gail E. Dennison: Észkerékkapcsoló. Az edukinesztetika alapjai. Agykontroll Kft. Budapest, Évszám nélkül.
  4. Helga Baureis – Claudia Wagenmann: Hatékony tanulás kineziológiával. Hogyan fejlesszük gyermekünk képességeit. Z-Press Kiadó Kft., Miskolc, 2006
  5. Ann Holdway: A kineziológia alapjai. Édesvíz Kiadó, Budapest, 2000

[1] A kifejezést a kineziológia tágabb értelemben használja. Eszerint a dyslexia minden, bármire való (tanulási) képtelenséget jelent. Nem betegség, hanem működési zavar. Ez az állapot általában visszavezethető egy múltbéli traumára, amikor valamilyen negatív élmény (stressz) olyan hatással van a szervezetre, hogy emiatt egy lelki vakfolt alakul ki. Az érintett személy elkezd bizonyos, egyébként meglévő készségeket, képességeket blokkolni, és így képtelen azokat (megfelelően) használni.

[2] Balansz=egyensúly. A balanszok célja a jobb és bal agyfélteke között felborult egyensúlyi állapot helyreállítása, az integrált agyműködés megteremtése, a stressz levétele a tanulási képességekről.

Támogasd Alapítványunkat!

Mivel alapítványként és nem egyesületként működünk, ezért nem kérünk tagdíjat. Céljaink megvalósításához azonban szükségünk van támogatásodra, amit külön kedvezményekkel honorálunk.

Ki lehet támogató tag?

  • Aki kineziológusként, vagy kineziológus oktatóként dolgozik, de egyenlőre nem szeretné magát minősíttetni.
  • Aki kineziológiai szolgáltatást vett, vagy szeretne igénybe venni.
  • Aki érdeklődik a kineziológia iránt akár mint ügyfél, akár mint tanuló.
  • Aki egyetért az Alapítvány céljaival és szeretné támogatni ezen célok megvalósulását.

Mit kap a támogató tag?

  • Hozzáférést a belső bloghoz, ahol kineziológiához kapcsolódó szakmai anyagok kerülnek megosztásra.
  • Az Alapítvány rendezvényeiből 10% kedvezményt.

A támogató tagsághoz IDE KATTINTVA TUDSZ REGISZTRÁLNI!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük