Szakmai tapasztalatok a Brain Gym gyakorlatokkal történő fejlesztésről

Szakmai tapasztalatok értelmileg akadályozott tanulók körében végzett Brain Gym® gyakorlatokkal történő fejlesztésről

  1. Bevezető gondolatok

Gyakorló gyógypedagógusként, vezetőként az elmúlt években folyamatosan kerestem azokat a módszertani és terápiás lehetőségeket, melyek hatékonyan tudnak hozzájárulni a sérült gyermekek fejlesztéséhez.

Brain Gym® tanfolyami tanulmányaim hatására fogalmazódott meg bennem az igény arra, hogy értelmileg akadályozott gyermekek körében kipróbáljam a gyakorlatok eredményességét.

A képzés során bizonyossá vált számomra, hogy a módszer a sajátos nevelési igényű tanulók esetében is hasznos lehet, azonban az is tudatosult bennem, hogy esetükben a módszer klasszikus alkalmazását át kell értékelni, s adaptálni kell az értelmileg akadályozott tanulók képességszintjére.

A fentiekből következően, 2016 februárjában összeállítottam – Köves Zsuzsa kineziológus oktatóm ösztönzésére, s szakmai iránymutatásával – egy szakmai tervezetet, melyet az elkövetkezendő időszakban értelmileg akadályozott tanulókkal heti 3 alkalommal kiscsoportos foglalkozások keretében próbáltunk ki.

  1. A szakmai program célja

A kísérleti szakmai program bevezetésével célom az volt, hogy tapasztalatot gyűjtsünk értelmileg akadályozott tanulók körében a Brain Gym® gyakorlatok hatékonyságáról, az alkalmazhatóság módszertanáról.

A bemeneti és kimeneti mérések megtervezésével, elvégzésével mérhető módon is igazolni kívántuk a Brain Gym® mozgásgyakorlatok fejlesztő hatását.

  1. Az alkalmazott módszer leírása

Az alábbiakban a szakmai program tervezetének főbb elemeit foglalom össze.

  • A felmérés célcsoportja

Célcsoportunkat értelmileg akadályozott 5.-6. osztályos tanulók alkották.

A kísérleti csoport tagjai közül 4 fő 1 éven keresztül, s közülük 2 fő további 1 tanévben vesz részt célzott Brain Gym® gyakorlatos fejlesztésben, –  a tanulók képességszintjéhez alkalmazkodóan összeállított metodika szerint. (A programban immár 2. éve részt vevő tanulók a kiscsoport leggyengébb képességű és teljesítményű tanulói, ezt az első mérési eredmények is hangsúlyosan bizonyítják.)  A kontrollcsoport tagjai a bemeneti és kimeneti mérésben vettek részt.

  • A fejlesztőprogram elemei

A fejlesztés során hangsúlyosan az alábbi Brain Gym® gyakorlatok jelentek meg:

  • középvonal-keresztezés,
  • fekvő nyolcas,
  • tekintet fókuszálása,
  • tükörrajz,
  • gondolkodó sapka,
  • bagoly, elefánt, stb.

A mozgásgyakorlatokat kiegészítő módszerként az alábbiak is kísérték:

  • vízivás célzott beiktatása,
  • hasi légzés gyakorlása,
  • pedagógus részéről folyamatorientált kifejezések használata,
  • tanulók esetében az önmegfigyelés képességének gyakorlása, tudatosság fokozása.

A teljes cikk végigolvasásához jelentkezz be!

Orbánné Molnár Anikó

okleveles gyógypedagógus, mesterpedagógus
[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-72vpyk’ admin_preview_bg=”]

[av_social_share title=’Bejegyzés megosztása’ style=” buttons=” av_uid=’av-jjbofzs6′ admin_preview_bg=”]

[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-72vpyk’ admin_preview_bg=”]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’10px’ padding_sync=’true’ border=’2′ border_color=” radius=’5px’ radius_sync=’true’ background_color=’#edae44′ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=” av_uid=’av-5lahss’]
[av_textblock size=’15’ font_color=” color=” admin_preview_bg=” av_uid=’av-3o87mk’]

Támogasd Alapítványunkat!

Mivel alapítványként és nem egyesületként működünk, ezért nem kérünk tagdíjat. Céljaink megvalósításához azonban szükségünk van támogatásodra, amit külön kedvezményekkel honorálunk.

Ki lehet támogató tag?

  • Aki kineziológusként, vagy kineziológus oktatóként dolgozik, de egyenlőre nem szeretné magát minősíttetni.
  • Aki kineziológiai szolgáltatást vett, vagy szeretne igénybe venni.
  • Aki érdeklődik a kineziológia iránt akár mint ügyfél, akár mint tanuló.
  • Aki egyetért az Alapítvány céljaival és szeretné támogatni ezen célok megvalósulását.

Mit kap a támogató tag?

  • Hozzáférést a belső bloghoz, ahol kineziológiához kapcsolódó szakmai anyagok kerülnek megosztásra.
  • Az Alapítvány rendezvényeiből 10% kedvezményt.

A támogató tagsághoz IDE KATTINTVA TUDSZ REGISZTRÁLNI!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesítést kapj aktuális programjainkról, blog bejegyzéseinkről!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesítést kapj aktuális programjainkról, blog bejegyzéseinkről!

Megosztom a cikket

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email