Szakmai tapasztalatok értelmileg akadályozott tanulók körében végzett Brain Gym® gyakorlatokkal történő fejlesztésről
- Bevezető gondolatok
Gyakorló gyógypedagógusként, vezetőként az elmúlt években folyamatosan kerestem azokat a módszertani és terápiás lehetőségeket, melyek hatékonyan tudnak hozzájárulni a sérült gyermekek fejlesztéséhez.
Brain Gym® tanfolyami tanulmányaim hatására fogalmazódott meg bennem az igény arra, hogy értelmileg akadályozott gyermekek körében kipróbáljam a gyakorlatok eredményességét.
A képzés során bizonyossá vált számomra, hogy a módszer a sajátos nevelési igényű tanulók esetében is hasznos lehet, azonban az is tudatosult bennem, hogy esetükben a módszer klasszikus alkalmazását át kell értékelni, s adaptálni kell az értelmileg akadályozott tanulók képességszintjére.
A fentiekből következően, 2016 februárjában összeállítottam – Köves Zsuzsa kineziológus oktatóm ösztönzésére, s szakmai iránymutatásával – egy szakmai tervezetet, melyet az elkövetkezendő időszakban értelmileg akadályozott tanulókkal heti 3 alkalommal kiscsoportos foglalkozások keretében próbáltunk ki.
- A szakmai program célja
A kísérleti szakmai program bevezetésével célom az volt, hogy tapasztalatot gyűjtsünk értelmileg akadályozott tanulók körében a Brain Gym® gyakorlatok hatékonyságáról, az alkalmazhatóság módszertanáról.
A bemeneti és kimeneti mérések megtervezésével, elvégzésével mérhető módon is igazolni kívántuk a Brain Gym® mozgásgyakorlatok fejlesztő hatását.
- Az alkalmazott módszer leírása
Az alábbiakban a szakmai program tervezetének főbb elemeit foglalom össze.
- A felmérés célcsoportja
Célcsoportunkat értelmileg akadályozott 5.-6. osztályos tanulók alkották.
A kísérleti csoport tagjai közül 4 fő 1 éven keresztül, s közülük 2 fő további 1 tanévben vesz részt célzott Brain Gym® gyakorlatos fejlesztésben, – a tanulók képességszintjéhez alkalmazkodóan összeállított metodika szerint. (A programban immár 2. éve részt vevő tanulók a kiscsoport leggyengébb képességű és teljesítményű tanulói, ezt az első mérési eredmények is hangsúlyosan bizonyítják.) A kontrollcsoport tagjai a bemeneti és kimeneti mérésben vettek részt.
- A fejlesztőprogram elemei
A fejlesztés során hangsúlyosan az alábbi Brain Gym® gyakorlatok jelentek meg:
- középvonal-keresztezés,
- fekvő nyolcas,
- tekintet fókuszálása,
- tükörrajz,
- gondolkodó sapka,
- bagoly, elefánt, stb.
A mozgásgyakorlatokat kiegészítő módszerként az alábbiak is kísérték:
- vízivás célzott beiktatása,
- hasi légzés gyakorlása,
- pedagógus részéről folyamatorientált kifejezések használata,
- tanulók esetében az önmegfigyelés képességének gyakorlása, tudatosság fokozása.
A teljes cikk végigolvasásához jelentkezz be!
Orbánné Molnár Anikó
okleveles gyógypedagógus, mesterpedagógus
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-72vpyk’ admin_preview_bg=”]
[av_social_share title=’Bejegyzés megosztása’ style=” buttons=” av_uid=’av-jjbofzs6′ admin_preview_bg=”]
[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-72vpyk’ admin_preview_bg=”]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’10px’ padding_sync=’true’ border=’2′ border_color=” radius=’5px’ radius_sync=’true’ background_color=’#edae44′ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=” av_uid=’av-5lahss’]
[av_textblock size=’15’ font_color=” color=” admin_preview_bg=” av_uid=’av-3o87mk’]
Támogasd Alapítványunkat!
Mivel alapítványként és nem egyesületként működünk, ezért nem kérünk tagdíjat. Céljaink megvalósításához azonban szükségünk van támogatásodra, amit külön kedvezményekkel honorálunk.
Ki lehet támogató tag?
- Aki kineziológusként, vagy kineziológus oktatóként dolgozik, de egyenlőre nem szeretné magát minősíttetni.
- Aki kineziológiai szolgáltatást vett, vagy szeretne igénybe venni.
- Aki érdeklődik a kineziológia iránt akár mint ügyfél, akár mint tanuló.
- Aki egyetért az Alapítvány céljaival és szeretné támogatni ezen célok megvalósulását.
Mit kap a támogató tag?
- Hozzáférést a belső bloghoz, ahol kineziológiához kapcsolódó szakmai anyagok kerülnek megosztásra.
- Az Alapítvány rendezvényeiből 10% kedvezményt.
A támogató tagsághoz IDE KATTINTVA TUDSZ REGISZTRÁLNI!